Minggu 7


Salam sejahtera buat para pembaca budiman sekalian di luar sana. Untuk tugasan Minggu 7 kali ini saya akan berpasangan dengan saudari Autdrey Ak Kanchin membina tapak pembelajaran akses kendiri bahasa melayu yang bertemakan tatabahasa di bawah tajuk kata kerja dengan berdasarkan teori behaviorisme. Untuk membina tapak pembelajaran akses kendiri ini, kami berdua akan berpandukan model pemprosesan maklumat, iaitu menggunakan Model ADDIE. Apa itu Model ADDIE pembaca-pembaca sekalian..? Baiklah saya akan menjelaskan penggunaanya langkah demi langkah selepas ini. Sebelum itu mari kita kenali maksud disebalik akronim ADDIE.

Model ADDIE;
                       A    merujuk kepada       Analyse            (Analisis)
                       D    merujuk kepada      Design              (Rekabentuk)
                       D    merujuk kepada      Development   (Pembangunan)
                        I     merujuk kepada      Implementation ( Implentasi)
                       E    merujuk kepada      Evaluation          ( Penilaian)


Langkah-langkah pembinaan tapak pembelajaran akses kendiri berdasarkan Model ADDIE adalah seperti berikut;

Langkah 1
Analisis - mengenal pasti objek sesuatu tapak pembelajaran yang dibina.

                Tema    : Tatabahasa
                Tajuk     : Kata Kerja
                Objektif :
                                Pada akhir pembelajaran akses kendiri ini, murid akan dapat;
                             i. memperkukuhkan lagi pengetahuan tentang penggunaan kata kerja dalam bahasa melayu melalui latih tubi yang dibuat.
                            ii. mengaplikasikan penggunaan kata kerja dalam kehidupan seharian dengan        betul.
                            iii.menggalakkan murid memberi jawapan yang hampir serupa apabila pengulangan soalan yang serupa diuji berulang kali.
                           iv. menggalakkan pembelajaran interaktif, sekaligus mendedahkan murid dengan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam proses pembelajaran dan penerokaan ilmu.
                            v. memupuk minat murid untuk terus menerokai dunia Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam berinteraksi dengan admin sesuatu laman sesawang untuk mendapatkan maklumat serta pertukaran maklumat.


Langkah 2
Rekabentuk - menentukan dan mereka kaedah  instruksional yang digunakan.

                       Perisian yang digunakan ; Hot Potatoes (JQuiz) ; soalan-soalan kata kerja
                       Video ; menerangkan penggunaan kata kerja bagi setiap tingkah laku.
                       Pautan dengan laman sesawang lain untuk latih tubi kata kerja selanjutnya.


Langkah 3
Pembangunan - proses menghasilkan tapak pembelajaran akses kendiri yang dibina.

Langkah 4
Impelementasi - admin akan membuat "pilot test" terhadap tapak pembelajaran akses kendiri
                               yang telah dibina.
Contohnya; Murid cuba membuat latihan untuk menguji keberkesanan tapak pembelajaran akses kendiri yang telah dibina oleh guru.

Langkah 5
Penilaian - Penilaian akan dibuat tentang keberkesanan tapak pembelajaran akses kendiri yang dibina untuk memperbaiki mutu dan meningkatkan kualiti persembahan tapak.







LATIH TUBI TATABAHASA (KATA KERJA)